Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Ilona

08 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Sorry voor de spelligsfouten maar ook dit verslag is op mijn telefoon geschreven en dat maakt het soms wat lastiger om het te controleren.

Nadat ik Bernadette van het vliegveld in bangkok had gehaald hebben we nog twee dagen door de stad heen gelopen om de toeristische dingen daar te doen. Ondertussen was ik wel weer een beetje klaar met de groote stad dus is het tijd om bangkok te verlaten en ook thailand om vervolgens cambodja onveilig te gaan maken. We hadden een bus tour geboekt naar siem reap die ons ook bij de grens zou helpen. Wij dachten dat we een groote bus hadden geboekt maar het bleek een krap minibusje te zijn dus hebben we 4 uur lang opgevouwen gezeten op de achterbank tot aan de grens. Voor de grens gingen we wat eten en onze leiders maakte alles in orde voor de grens, te veel betaald natuurlijk voor een visum maar ja. De begeleiders hielpen ons over de grens heen wat een groote chaos is en allemaal lekker onduidelijke. Om cambodja in te komen stond er een rij van meer als 2 uur, we konden die rij skippen als we 300 batt extra betaalde dus dat hebben we maar gedaan want we moesten de locale bus naar siem reap nog halen. Uiteindelijk om 6 aangekomen nog een tuk tuk naar het hostel gepakt lekker afgezet natuurlijk maar ja we hadden toch al veel te veel geld uit gegeven.

De volgende dag was het eindelijk tijd om een van mijn wensen voor deze reis in vervulling te laten gaan namelijk de tempels van angkor batt bekijken. We hebben fietsen gehuurd om op onze eigen gemak rond te kunnen fietsen in plaats van gebracht te worden door een tuk tuk. Om bij het tempel gebied te komen moesten we eerst al 7 km fietsen vanaf de stad. We hebben de eerste dag het buitenste rondje gepakt met de wat kleinere tempels. Toch ook al wat mooie dingen gezien en het is een prachtige omgeving om door heen te fietsen. De dag geëindigd met de zonsondergang bij een tempel boven op de berg zoals bijna alle andere toeristen. Daarna dus in een colonne van tuk tuks terug gefietst naar de stad. De volgende dag hadden we bedacht om de zonsopgang te doen bij de grote angkor watt tempel. Dit betekende dat we om half 5 ons bed uit moesten en als een malle naar de tempels moesten fietsen in het pikke donker, was erg blij dat ik een zaklanp had mee genomen anders zag je niet waar de weg heen ging aangezien er geen straat verlichting was. Natuurlijk waren we niet de enige die de zonsopgang gingen bekijken dus we konden de stroom toeristen volgen naar waar we heen moesten. Het was erg mooi om de tempel langzaam vanuit het donker tevoorschijn te zien komen. helaas hadden we een beetje pech dat het bewolkt was en dus niet een mooie oranje lucht hadden maar het was nog steeds indrukwekkend. Daarna de tempel bekeken en een ontbijtje daar gegeten. Vervolgens onze tocht voort gezet langs de andere groote en mooie tempels.

Helaas kon het natuurlijk niet eeuwig goed gaan en vloog halverwege de tocht mijn ketting eraf. Nu denkje die leg je er zo toch weer op! Nou nee dus de ketting stond zo strak gespannen dat hij niet te verplaatsen was snap ook nog steeds niet hoe hij er af gegaan is. Zelfs een omstander heeft geprobeerd om hem er weer om te krijgen maar helaas. Dus toen heeft bernadette me maar op sleep touw genomen naar een groote tempel met de hoop dat we daar een lege tuk tuk konden vinden die ons terug kon brengen. Uiteindelijk eentje gevonden dus de fietsen ingeladen en ons zelf er nog even bij gepropt! Daarna fiets omgewisseld zodat ik nog twee dagen met de fiets op pad kon!

Eerste kerstdag hebben we lekker rustig aan gedaan we hadden twee vermoeiende dagen achter de rug dus tijd om bij te komen. We hadden ons zelf verwend met een stokbrood met kaas! oo wat was dat lekker om na bijna twee maanden weer kaas te eten heb er van genoten. Verder hebben we een stukje door de stad gefietst en geshopt. Tweede kerstdag zijn we weer naar de tempels gegaan om een aantal nog een keer te bekijken en om de zonsondergang te zien bij de angkor watt als afscheid van siem reap.

Vanuit siem reap hebben we de boot gepakt naar Battambang dit was een erg mooie tocht maar ook erg lang. 7 uur lang zitten op een houtenbankje is toch niet heel ontspannend op een gegeven moment weet je niet meer welke houding je moet aan nemen om nog een beetje chill te zitten. In Battambang is zelf niet heel veel te beleven dus we wilden een tour om de stad heen doen met de tuk tuk. 'S avonds in ons hostel nog een ander leuk nederlands jong koppel ontmoet die dat ook wel leuk leek dus de volgende dag met zijn 4e op stap gegaan. We hebben de bamboo trein gezien twee tempels en daarna de killing cave waar een hoop mensen waren vermoord in de oorlog. Daarna moesten we wachten tot het donker werd om vervolgens een half uur lang vleermuizen uit hun grot te zien vliegen was wel een aparte verschijning.

Na deze gezellige trip was het tijd om Battambang te verlaten en richting shinoukville te reizen dit deden we met een overnachting in phnom penh. De bus naar phnom penh was een beetje overboekt dus de locals moesten op kleine krukjes in het gang pas zitten voor 7 uur lang. Gelukkig hadden we de volgende dag een bus waar dat niet zo was.

Omdat het bijna oud en nieuw was en iedereen dat in shinoukville viert konden we geen hostel van te voren regelen en hadden we een hotel gereserveerd. Aangekomen bij het hotel bleek niemand engels te spreken dus kreeg ik iemand aan de telefoon daar werd medegedeeld dat we de kamer niet konden krijgen voor de prijs die we hadden gereserveerd maar dat er 30 dollar boven op kwam vanwege de feest dagen. Ik een hele discussie aangegaan dat hij dat niet kan maken wat trouwens erg frustrerend is om door de telefoon te doen. Na veel beraad en onderzoek naar andere mogelijk heden hebben we de reservering gecanceld en zijn naar een hostel gegaan die voor 1 avond iedergeval plek had. De volgende dag bleek dat ze een annulering hadden dus we hadden een bed met oud en nieuw wat natuurlijk super fijn was. Oud en nieuw gevierd op het strand. De hele avond door werd er allemaal vuurwerk afgestoken en gingen er wensballonen de lucht in was prachtig ondertussen werden we half dronken gevoerd door een tunesies jongens die maar bubbeltjes wijn bleef bestellen. Was een aardige gast maar op een gegeven moment waren we er wel klaar mee maar ja zie dat maar subtiel duidelijk te maken. Uiteindelijk zijn wij na 12 opgestapt om weer richting het hostel te gaan daar hebben we nog gezellig een biertje gedaan met de mensen van het hostel. Zij waren er erg trots op dat ze heineken bier hadden want dat is daar soort van speciaal bier. Na een mooi oud en nieuw helaas wel zonder oliebollen maar ja wel lekker in de zon hebben we ons nog een paar dagen vermaakt op het strand en hebben we een tochten met de boot gedaan naar verschillende eilanden en natuurlijk gesnorkeld.

Het eind van bernadette haar vakantie kwam in zicht en voor mij is het tijd om naar vietnam te gaan dus zijn we terug gekeerd naar phnom penh! daar hebben we nog een dagje doorgebracht om wat meer over de geschiedenis te leren door een bezoekje te brengen aan het S21 museum en de killing fields. Was een heftig dagje om te horen hoe het er aan toe ging en om alle resten op het killing field te zien. Heftige afsluiting van de reis door cambodja maar wel iets wat je zeker niet mag overslaan.

De volgende ochtend vertrok mijn bus al vroeg op weg naar vietnam ho chi min city en vloog bernadette terug naar bangkok. Het was erg leuk om zo een stukje van mijn reis samen te reizen maar nu is het ook wel weer tijd om lekker alleen door vietnam te gaan reizen en daar nog wat mooie plekken te bezoeken.

tot over een klein maandje!