Centraal Java - Reisverslag uit Semerang, Indonesië van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu Centraal Java - Reisverslag uit Semerang, Indonesië van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu

Centraal Java

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

23 December 2016 | Indonesië, Semerang

Bandung was niet heel interessant prima stadje maar niet heel veel te beleven ik begin toch langzaam te merken dat ik een beetje buiten het seizoen door Java aan het reizen ben. De hostels/hotels zijn niet vol en kom weinig andere bak Packers tegen.

Vanuit Bandung besluit ik de trein naar yogyakarta te pakken een prachtige rit door de bergen en de rijstvelden. Als ik uit de trein stap zie ik na een week voor het eerst weer andere bakckpackers toch een fijn gevoel dat ik niet de enige ben. Yogya is een lekkere toeriste stad voor ook de locale bevolken heel veel souvenirs te vinden en overal kom je batik tegen. Ik wordt regelmatig aangesproken op straat en iedereen probeertje naar zijn showroom te krijgen. Ook hier kunnen sommige mensen weer een woordje Nederlands.

Natuurlijk beland ook ik in een batik galerie eentje met vaste prijzen en niet super duur. En dan kan ik het toch niet laten om een schilderijtje mee te nemen. Het handige van batik is ze vouwen het klein op en je kan het thuis wassen en strijken krijg ik in het Nederlands te horen dus is het makkelijk mee te nemen. Verder heb je in yogya ook weer veel Nederlandse invloeden de vredesburcht o.a. Na alle sights in yogja gezien te hebben pak ik de locale bu naar prambanan een tempel complex buiten de stad. Het is hier megadruk met locale toeristen. De eerste tempel is de belangrijkste en grootste. Ook hier wil iedereen op de foto maar ik besluit dat ik er even geen zin in heb en wil gewoon even rustig rondkijken.

Na de eerste tempel kan je een stuk verder lopen naar nog drie andere hier is het uitgestorven de locale mensen komen blijkbaar alleen voor de eerste tempel ik geniet van de rust en nog een prachtige tempel. Savonds ga ik gezellig uit eten met een Nederlandse jongen en een Duits meisje uit mijn hostel erg gezellig en die avond heb ik mijn eerste bintang biertje of eigenlijk twee want het is een enorme fles.

De volgende dag vertrek ik naar borobodur veel mensen doen dit in een dagreis maar ik heb besloten om er twee nachtjes te verblijven. Ondanks dat het niet heel ver weg is doe ik er toch vrij lang over met verschillende bussen om er te komen. Smiddags wandel ik door het dorpje en zie ik vrouwen batik maken ik vraag of ik mag kijken en ik eindig met mijn eigen gemaakte batik kunstwerk!

En dan is het zo ver 4:00 sochtends rijd om me klaar te maken voor de zondsopgang bij de borobodur! Het is niet superdruk en alleen maar buitenlandse toeristen. Helaas is het bewolkt en hebben we geen mooie oranje lucht maar verder is het prachtig van half 5 tot half 8 kunnen genieten van de rust en het mooie uitzicht! Dan komen alle andere toeristen binnen en is her gedaan met de rust veel schoolklassen en kinderen die met je op de foto willen. Ik besluit dat het tijd is om te gaan en het museum op te zoeken. Maar overall zijn schoolklassen om 10 uur hou ik het voor gezien heb voor mijn gevoel al een hele dag er op zitten! Na een klein middag dutje pak ik de fiets en ga ik op zoek naar de chickenchurch het is een mooi fietstochtje door de bossen en rijstvelden. Ik wordt wel raar aangekeken dat ik dit op de fiets doe maar ja begin er gewend aan te raken dat ik opval.

Na borobodur pak ik een aantal bussen om in solo aan te komen grote stad en eigenlijk ik de stad niet heel veel te beleven. Dus dan paar achter op de brommer om de twee tempels in de bergen te bezichtigen. Het is een helse rit met veel snelheid steilen stukken maar alles gaat goed. Een van de tempels ligt op 1500m hoogt en het is hier dan ook behoorlijk fris en een stevige wind. Maar het is wel even lekker om de vieze warme stad uit te zijn.

In de homestay waar ik verblijf is een 90 jarige vrouw overleden er staan dus nu allemaal grote borden met bloemen en er zijn een hoop mensen op de been. Heb geen idee hoe het allemaal precies in zijn werking gaat en voor ik het goed kan begrijpen is het alweer tijd om verder te reizen naar semerang! Ik wilde vanuit hier naar een eiland maar dat gaat helaas niet lukken aangezien de boot niet dagelijks gaat en ik hem net gemist heb nu dus maar een treinkaartje naar Surabaya geboekt voor morgen en dan zien we wel weer. Je hebt hier wel een stukje oudestadt waar heel duidelijk te zien is dat er een hoop Nederlanders hebben verbleven hier met al hun invloeden.

Het is bijna kerst en ik heb geen idee waar ik ga zijn maar dat maakt ook niet uit. Het is toch een raar gevoel kerst in warm weer ondanks dat je af en toe kerstversiering tegenkomt en een kerstboom is het toch niet hetzelfde als thuis!

Fijne kerst allemaal!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Semerang

Ilona

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 10750

Voorgaande reizen:

05 December 2016 - 01 Februari 2017

Indonesie

29 Oktober 2014 - 30 Januari 2015

Rondreis door zuid-oost azië

Landen bezocht: