Oost Java en west Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu Oost Java en west Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu

Oost Java en west Bali

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

06 Januari 2017 | Indonesië, Lovina

Na een treinreis van een paar uur naar Surabaya en een motor taxie kwam ik in een groot hostel terecht. Ik wilde eigenlijk gelijk verder naar Malang maar omdat het al 8 uur savonds is toch maar een overnachting. In het hostel wisten ze me te vertellen dat ik de volgende ochtend om half 7 de trein naar malang kon pakken dus ik snel een trein kaartje regelen. Je kan hier niet zoals in Nederland zo in de trein stappen je moet een plekje geboekt hebben. Je hebt dus wel altijd een stoel wat heel fijn is.

Ik dus de volgende ochtend op eerste kerstdag om half 6 mijn bed uit. Denk niet dat ik ooit zo vroeg met kerst ben opgestaan. De trein gepakt naar Malang en kwam daar om half 9 in mijn hostel aan daar even relaxed ontbeten en aangezien ik nog niet kon inchecken de stad maar ingelopen. Het hostel bevind zich op het dak van het geluid hotel. Ze hebben bamboe hutjes gemaakt een grote waar de slaapzaal in zit en wat kleine bungalows. Het is een prachtige plek en er komen ook een heleboel leuke reizigers.

Na een leuke wandeling door Malang langs de vogeltjes markt waar niet alleen kleine vogeltjes te koop zijn maar ook uilen, katten en konijnen. Doorgelopen naar het alun alun grote plein in het centrum. Na een praatje op het plein en natuurlijk weer de nodige foto's weer terug gegaan naar het hostel tijd om in te checken. Als ik mijn bedje krijg toegewezen blijkt er een Nederlandse meid Marieke boven me te liggen we rakken gezellig aan de praat en blijken de zelfde reisplannen te hebben. Helaas blijkt Marieke Dengue te hebben en is dus even goed ziek maar ik had al besloten om iedergeval een paar dagen Malang te blijven en tot rust te komen.

Het is eerste kerstdag en er komen nog wat leuke mensen aan zetten in het hostel er blijkt nog een Nederlandse dame te zijn Marica en een Duitser Gerard we besluiten om met zijn drieën gezellig te gaan eten en nog een soort van kerst te vieren. De dagen die er na volgen zie ik steeds meer van Malang de prachtige gekleurde huisjes de tempels ga gezellig uiteten met marica of Marieke. Na drie dagen besluit ik een scooter te huren om de omgeving te zien en wat tempels te bekijken. Marica is ondertussen verder gereisd maar krijgen af en toe tips van wat we zeker moeten doen en zien. Terwijl de ene Nederlander vertrekt komt de andere weer aan. Kevin is op de fiets door Java aan het fietsen en gaat ook naar Bali! Aangezien marieke helaas even in het ziekenhuis ligt ga ik gezellig met Kevin opstap later sluit er nog een Nederlandse jongen aan.

Nadat Marieke weer redelijk is opgeknapt besluiten we om oud en nieuw in Malang te vieren en Kevin blijft ook tot de 1e in Malang! Op oud jaarsavond verzamelen de inwoners zich bij de grote rotonde om 8 uur loopt het al voo met mensen op kleedjes wij besluiten nog even een drankje te doen in het hostel en tegen middernacht gaan we terug. De rotonde is ondertussen vastgelopen met verkeer een paar auto's en heel veel scooters. Wij kunnne er lopend nog net tussendoor. Vlak voor 12 uur haalt iedereen zijn toeters te voorschrijf en gaan we toeterend het nieuwjaar in. Er wordt wat vuurwerk afgestoken maar na 10 minuten is dat ook afgelopen. Dan komt ook in een keer de massa opgang en vertrekt iedereen weer waardoor je een gigantische verkeersopstopping krijgt!

De volgende dag besluiten Marieke en ik dat we naar de bromo willen en ondanks dat ik me niet helemaal lekker voel gaan we toch. Het kost ons uren om in probelingo aan te komen vanwege alle traffic jams. Om 6 uur komen we aan en willen kijken of we nog de berg op kunnnen. Ons wordt een tour aangeboden maar de planning was om het zelfstandig te doen zonder tour. We rekenen uit hoeveel het ons kost om het zelf te doen en geven aan wat ons budget is voor de bromo en de ijen. Op het moment dat we weg willen gaan geeft hij akkoord en zo kunnne we voor een prikkie de tour doen.

We moeten om 2 uur opstaan. Om naar boven op de berg te gaan worden gedropt bij een uitkijkpunt en moeten nog een stukje lopen. We hebben helaas pech met het weer het is mistig en het regent we zien dus helemaal niks van het uitzicht we besluiten terug te gaan naar het hotel voor ontbijt. We regelen daar uiteindelijk nog een jeep en gaan toch nog de vlakte op om de bromo te beklimmen. Het is nog steeds mistig maar we zien wel een beetje van de omgeving. En is toch een mooie ervaring. Daarna stappen we in het busje op weg naar de Ijen.

Na 6 uur in een busje komen we begin van de avond aan bij het hotel de volgende ochtend moeten we alweer om 1 uur snacht vertrekken dus snel wat eten en dan het bed in om een beetje slaap te pakken. Om 2 uur snachts staan we onder aan een helse klim het kost ond ander half uur om 3 km stijl omhoog te klimmen. Boven op de berg moeten we onze gasmaskers op om af te dalen in de krater voor het blauwe vuur. Het is nog een flinke afdaling met losliggende stenen maar dan kom je ook bij iets moois uit als je midden in de dampwolk zit is het bijna niet te doen ondanks het gasmasker je krijgt last van je ogen en je gaat hoesten. Als de wolk de andere kant opgaat zie je het blauwe vuur. Langzaam wordt het ligt en zien we de omgeving het krater meer we dalen nog verder af en hebben prachtig uitzicht het is een hele aparte omgeving. Dan moeten we toch ook weer omhoog de krater uit dit gaaat gelukkig een stuk makkelijker dan naar beneden. En boven worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht! De stijlen tocht naar beneden verloopt spoedig en om 8 staan we weer beneden en stappen we in de bus voor de boot naar Bali.

Om 10 uur stappen we op Bali we hebben er al een hele dag opzitten en willen niks liever dan naar ons hotel samen met twee Spaanse jongens pakken we een taxi en is het nog een klein uurtje rijden naar Pemuteran. Omdat Marieke en ik samen reizen kunnen we een kamer delen en dus de kosten waardoor we wat luxer kunnen reizen. We komen dan ook in een prachtige homestay met een zwembad en genieten hier volop van.

De volgende dag in Pemuteran huren we een scooter om de omgeving te zien en belanden met de lunch bij een prachtig resort met uitzicht en een mooi zwembad wij zijn zo brutaal en vragen of we even mogen zwemmen en dat mag! Gezwommen met prachtig uitzicht! Kevin blijkt ondertussen ook met de fiets aangekomen op Bali en we spreken af om gezellig te gaan eten. Wij hebben voor de volgende dag een snorkelend tour geregeld en hij gaat ook gezellig mee.

We gaan snorkelen bij menjagan het nationaal park het is er echt prachtig we snorkelen langs een muur van koraal en er zijn een heleboel mooie vissen het voelt alsof je in het aquarium zwemt. Na de lunch nog op een andere plek het water ingedoken om te snorkelen. Na de snorkel tour pakken we een lokaal busje naar lovina in ons nieuwe hotel aangekomen zien we de schade van het snorkelen! Ondanks het insmeren en shirt aangehad te hebben zijn we toch allebei nog wel verbrand! Dus komende dagen niet te veel in de zon.

Komende dagen gaan we lovina nog een beetje verkennen kijken of we dolfijnen kunnen zien op zee en daarna door naar Ubud