Bali, Flores en Lombok. - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu Bali, Flores en Lombok. - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu

Bali, Flores en Lombok.

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

22 Januari 2017 | Indonesië, Gili Air

Na een rustig dagje in lovina hebben we maar weer een scooter gehuurd om wat van de omgeving te zien. Eerst zijn we naar de sempukel waterval gereden. Dit zijn meerdere watervallen op een plek gelegen in het bos. Na een kleine afdaling hadden we prachtig uitzicht op de waterval. Na de waterval wilde we verder de berg op naar de tempel op het meer. Navigatie aangezet en ik zou dit stukje rijden, na eerst prima asfalt weg werdt de weg steeds slechter en we gingen steeds verder de berg op. Op een gegevenmoment was het af en toe een stukje betonnen weg en dan weer stenen en zand na een goed stuk afzien kwamen we gelukkig weer op een goeie weg en waren we zo boven bij de meren. Prachtig uitzicht over de meren en de tempel was een ware toeristen trekpleister maar wel erg mooi. En toen moesten weer naar beneden dit keer kozen we voor een andere weg. Uiteindelijk haden we een prachtige en prima afdaling en waren we weer heelhuids terug in lovina. Savond zijn we weer gezellig met Kevin wezen eten en hebben we een spelletje gespeeld.

Voordat we lovina konden verlaten moesten we natuurlijk wel nog even dolfijnen spotten! Wij op een klein bootje de zee op en het werd beloond wij hebben een hoop dolfijnen gezien. Het jammere was dat dat de broodjes die er waren een beetje op de dolfijnen jaagde maar aan het eind waren er niet zoveel meer en konden we in alle rust genieten. Eenmaal terug zijn we op de bus naar ubud gestapt. Daar kwamen we begin van de middag aan en hebben we de rest van de dag gebruik gemaakt om ubud een beetje te verkennen.

We vonden het wel weer eens tijd worden om op een fiets te stappen dus hebben we twee mountainbikes gehuurd en zijn we de omgeving rond ubud gaan verkennen. Gefietst naar de olifanten grot en nog een bezienswaardigheid en daarna dachten we een leuke route terug te pakken. Dit pakte helaas iets anders uit omdat deze toch iets heuveliger uitpakte dan gepland maar we zijn terug gekomen in ubud. Daar zijn we nog even eigenwijs geweest door met de fiets een wandelpad te pakken door de rijstvelden wat uitmonden in een stukje lopen en moeilijk doen met de fiets maar we hebben het gehaald. Na een welverdiende massage was het wel weer mooie geweest onze billen hadden een hoop te verduren gehad en op de mountainbike zitten was geen pretje meer.

Dus de volgende dag toch maar weer een scooter gehuurd om de rijstvelden verder op te bekijken. Deze waren prachtig een leuke wandeling gemaakt door de rijstvelden daarna verder de berg op gereden prachtig uitzicht op mount batje en toen afgedaald naar een groot tempel complex hier lekker rondgelopen. Helaas begonnne het wat te betrekken en kregen we een bui op ons hoofd. Maar ja we moesten toch weer terug naar ubud dus beetje tussen de buien door terug gereden. Ondertussen hadden we besloten dat het misschien toch wel erg leuk zou zijn om naar Flores te gaan. Dus hebben we tickets geboekt en zijn we naar kuta gegaan voor een nachtje om dicht bij het vliegveld te zijn.

In kuta hebben we genoten van een dagje strand en een prachtige zonsondergang en toe. Was het tijd om het vliegtuig te pakken naar Flores. Prima vlucht gehad prachtig uitzicht en de luchthaven van Labuan bajo is klein maar mooi gemaakt. Taxi gepakt en op zoek naar een hotel kamer. Na even zoeken wat gevonden en pff wat is het weer warm hier. We hebben prachtig uitzicht over de haven maar voordat we daar van kunnen genieten moeten we eerst even een tour regelen voor de komende twee dagen. Tour geboekt, zondaondergang gezien tijd om een vis uit te zoeken op de nightmarket.

Sochtends weer vroeg op om op de boot te stappen en de komodos te gaan bezoeken. Na een prachtige boot toch zijn we bij het eerste eiland aangekomen en spotten we in het begin al de komodo varanen bij het huis ze liggen allemaal bij elkaar niet echt in de natuurlijke omgeving maar we hebben ze gezien. Vervolgens varen we naar het volgende eiland om te kijken of we ze daar ook tegenkomen. Na een korte wandelingen komen we er een tegen die aan de wandel is. Prachtig beest we mogen vrij dicht bijkomen en mogen allemaal op de foto. Daarna gaan we weer verder en even later komen we er nog een tegen die ligt te rusten. Uiteindelijk hebben we een hoop komodo varanen gezien en is het tijd om met de boot naar de baai te varen van de flyingdogs. Daar met zo de zondsondergang de enorme vleermuizen zien vliegen was erg mooi. Daarna was het tijd voor een nachtje op het dek van de boot.

Wakkerworden met een prachtige zondsopgang heeft toch wel wat. Daarna gevaren naar pinkbeach en om half 8 lagen we alweer in het water te snorkelen prachtig gesnorkeld en daarna door naar de mantaroggen midden op zee met ze gesnorkeld ook nog een schildpad gezien. Daarna nog doorgevaren naar een prachtig eiland nog even in de zon gelegen en toen was het helaas alweer afgelopen.

De volgende dag de lokale bus naar Ruteng gepakt was weer een mooie ervaring halverwege overgestapt op een minibus naar Bajawa daar kwamen we eindrangschikking de middag aan daar opzoek naar een hotel terecht gekomen bij een wat luxere maar ja moet ook wel eens kunnen. Savonds kwamen we het Engelse koppel tegen met wie we ook de tour hadden gedaan, nummers uitgewisseld omdat we ongeveer dezelfde reis gingen afgingen leggen. In Flores wordt er veel gereisd met een privé auto dus wij ook maar eens gekeken of dat kon en toen samen besloten om tot Moni een auto te delen.

Maar voor we naar moni gingen hebben we eerst in Bajawa de traditionele stammen bezocht meerdere dorpjes gezien met mooie oude huizen. Na een relaxed middag de volgende dag naar moni gereden onderweg gestop bij bleu stone beach en ander mooi uitzicht punt. In moni zelf is niet zoveel te beleven vooral homestay omdat je van af daar de kelimutu op kan om de drie gekleurder meren te bekijken. Wij dus weer sochtends om 4 uur op om de zondsopgang te bekijken boven op de berg. Zondsopgang was niet spectaculair maar de omgeving was prachtig heel apart om de meren te zien met hun verschillende kleuren. Daarna zijn we over trail de berg afgedaald een pittige wandeling van drie uur maar wel erg mooi. Daarna ontbeten om weer terug te keren naar ende van uit waar we terug vliegen naar lombok!

In ende was niet zoveel te beleven dus wij waren blij dat we op het vliegtuig konden stappen naar lombok. In lombok was het tijd om Marica weer te zien na Malang! Toen we aankwamen in ons hotel kwamen kwamen we haar al gelijk tegen dus gezellig bij gekletst. De volgende dag zijn we gezellig met zijn 4e een dagje er op uit getrokken samen met Anton een Nederlandse man en wij drie naar een traditioneel dorpje wat op de toeristen berekend was. Maar wel even leuk om te zien daarna naar het strand gegaan om lekker te zwemmen en te relaxen. Savonds bij zondsopgang een leuke fotoshoot gedaan dankzij Marica en gezellig uit eten geweest! Al met al een geslaagde dag op lombok Kuta! Toen was het echt tijd om door te gaan naar gili air en om lekker bij te komen na het vele reizen.