Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ilona Warmerdam - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ilona

19 Januari 2015 | Vietnam, Hoi An

Na dag gezegd te hebben tegen Bernadette was het weer tijd om alleen verder te gaan naar Vietnam. Van Phnom Penh heb ik de bus genomen nẩ Saigon. De busreis verliep soepel en had een gezelllige vietnames vrouw naast me zitten die uitleg gaf over de grens overgang en de stad saigon. De grens overgang om cambodja uit te komenverliep een stuk soepeler dan om cambodja in te komen. De bus reed naar het centrum van Saigon en stopte vlak naast mijn hostel dus dat was erg makkelijk. Savonds afgesproken met de vrouw uit de bus zij heeft me met de scooter een stuk van Saigon laten zien. Het verkeer is hier een grote chaos dus was wel een beetje spannend achter op de scooter. Ben blij dat ik niet zelf door deze stad hoeft te rijden.

Ik had een dag in Saigon en heb die dag besteeds aan het wandelen door het centrum. Heb een bezoekje gebracht aan het reunification paleis en het war museum. Zeker het museum over de oorlog was erg indrukwekkend met alle foto's. Het was heerlijk om gewoon weer lekker alleen door een stad te struinen. Het was ook erg fijn om weer een iets moderne en verder ontwikkelde stad te zien. S'avonds met een andere Nederlandse meid wezen eten en de night market bezocht.

Vanuit Saigon heb ik de bus gepakt naar Mui Ne een badplaats aan de kust met voornamelijk resorts. Gelukkig zijn er nog een paar goedkope plekken te vinden voor de backpackers. Kwam hier al rond middag uur aan dus had nog de hele middag om lekker bij het zwembad te liggen en van de zon te genieten. Savonds een Nederlandse jongen ontmoet in de dorm en samen plannen gemaakt om de volgende dag op de fiets de omgeving te verkennnen. we zijn eerst naar de Fairy Spring gefietst dit is een stroompje water waar je doorheen loopt. De stroomwater gaat langs hele mooie gekleurde rotsen wat het een leuke wandeling maakte. wij maakten de fout door een zanđuin op te klimmen waarvan het zand gloeiend heet was. wij zijn toen maar weer snel naar beneden gerend om onze voeten te koelen in het stroompje water. Hierna zijn we door het vissersdorpje gefiets om vervolgens de rode zanđuinen op te zoeken. Hier wordt je gelijk door de plaatselijke kinderen begroet en proberen ze hun slee aan je te verhuren. Aangezien je eigenlijk de duinen niet hebt gezien als je er niet afgegleden bent hebben we maar een slee gehuurd en zijn de duin afgesleet. Dit was een erg leuke ervaring je wordt wel helemaal gezandstraald maar dat is het zeker waard. Na deze ervaring wilden we niets liever dan in het koude zwembad springen maar voordat we terug waren moesten we nog wel even wat duinen over fietsen maar dat maakte de sprong in het verkoelende zwembad mểer dan waard.

Na Mui Ne ben ik met de bus naar Nha Trang gererden dit is een grotere stad aan de zee. Heel even denk je dat je een verkeerde afslag hebt genomen en dat je in rusland bent beland. Alles staat hier bijna in het russische. Zelfs de vietnamese kunnnen sóm russiche. Je weet af en toe niet of je nu in het vietnames of russische wordt aangesproken maar ja ik versta beide toch niet. De stad zelf is niet zo interresant heb een dagje rond gefiets om wat mooie plekken te bezoeken en de andere dag heb ik nog even lekker genoten van de zon door op het strand te gaan liggen. Dit was waarschijnlijk ook de laatste keer echt strand aangezien het steeds kouder wordt hoe meer ik naar het noorden ga. Savond heb ik de nachttrein naar Danang gepakt.

Dit was ook weer een mooi avontuur ik deelden mijn coupe met 5 Vietnames die geen engels konden dus met handen en voeten kwamen we er wel uit. Prima geslapen maar wel al vroeg om 5 uur gewekt helaas. In Danang aangekomen wilde ik de locale bus pakken maar zover kwam ik niet toen ik door een easyrider werd aangesproken die me ook nẩ Hoi An kon brengen. Aangezien ik nog niet achter op een echte moterbike heb gezeten heb ik besloten om dit maar te doen. Leuke trip gehad láng het strand onderweg thee gedronken en hier en daar gestopt om wat te laten zien. aangekomen in Hoi An werd ik bij een kleermaker afgezet. Ik had al van te voren voorgenomen dat ik hier een mooie blazer wilde laten maken dus die heb ik laten aanmeten en de rest zou ik later besluiten. Daarna bij mijn hotel afgezet.

Terwijl je door Hoi An loopt zie je bijna niks anders dan kleermakers of schoenmakers. Bij het bekijken van de stad nog wat ideeen opgedaan wat ik nog meer graag zou willen hebben en heb toen besloten om ook nog een mooie jas te laten maken vond het ontwerp heel mooi en je kan zelf de kleuren kiezen dus hem helemaal naar je eigen smaak maken. ( En nee ik heb niet voor paars gekozen). Savonds kon ik mijn blazer al passen en heb toen ook besloten dat ik er een bijpassende broek wilde hebben zodat ik een mooie pak zou hebben. De volgende dag waren alle kleding stukken klaar een hoop geld lichter maar wat mooie kleding rijker nu de vraag of het gaat passen in mijn backpack.

Hoi An is een hele mooie oude stad en ik vind het heerlijk om hier lekker door de straatjes rond te struinen. Ik ben hier een paar dagen verbleven heb ook nog een pottery village bezocht om daar ook zelf een potje te maken en een beetje rond gefiets. Aan het eind van mijn tijd in Hoi An toch ook nog maar besloten om een paar sandalen te laten maken aangezien je hier kan kiezen uit een hele boel modelen en kleuren en het niet zo duur is. Uiteindelijk 2 paar laten maken om ze mee te kunnenn nemen was het wel tijd om afscheid te nemen van mijn vertrouwde Birckenstocks maar aangezien die helemaal versleten zijn is het niet zo erg.

Vanuit Hoi An gaat mijn reis verder naar Hue maar deze keer niet de bus of de trein. Ik heb een tweedaagse tour geboekt bịj een easyrider. Deze tocht gaat door het echte vietnam de bergen en over een deel van het Ho Chi Minh trail. De dag dat we vertrokken scheen de zon dus dat was al positief. We reden door de countryside van vietnam en onderweg stopte hij om dingen te laten zien en uit te legen. Daarna reden we de bergen in hier werd het al wat frisser naarmaten we hoger kwamen. Het is hier prachtig en zo still er is nauwelijks verkeer op de weg op hier en daar een scooter van de locals na. Onderweg stopte hij op mooien plekken. Savonds sliepen we in een prima hotel in een dorp in de bergen. Helaas was het weer de volgende de dag wat minder het begon al goed bewolkt en mistig en het was wat kouder. Hoe hoger we de bergen ingingen hoe kouder het werd het uitzicht was ook minder aangezien we tussen de wolken reden. Eind van de ochtend begon het helaas ook nog te regen. Na de lunch dik ingepakt in een regen pak hebben we onze weg vervolgd naar hue. Ondanks het slechte weer en dat je niet zo ver kon kijken was het een prachtige rit en twee mooie dagen.

Nu aangekomen in Hue. Hier morgen de stad bekijken om daarna via een dag trip naar Doing Hoi te reizen waar ik de slaapbus pak naar Hanoi. Vanuit Hanoi ga ik nog naar Halong bay maar daarna zit mijn reis er helaas al weer op. Ik kijk ẻr nog niet naar uit om naar de kou terug te gaan aangezien ik hier het al koud heb als het onder de 20 graden zakt!

Hopelijk wordt het weer hier nog ietsje beter zodat ik nog even kan genieten van de zon.

Tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Ilona

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 10771

Voorgaande reizen:

05 December 2016 - 01 Februari 2017

Indonesie

29 Oktober 2014 - 30 Januari 2015

Rondreis door zuid-oost azië

Landen bezocht: